עולם כתיבת התוכן, הוא עולם רב גווני שבו ניתן לכתוב מאמרים בכל נושא ועל כל נושא אשר יעלה בדעתכם. כך למשל תמצאו תוכן לאתרי חדשות, מאמרים בתחום החינוך, המלצות רפואיות ובעצם מה לא..? אולם כתיבת תוכן SEO דורש סטייה קלה מהדרך "המקובלת" בה כותבים את התוכן. במאמר זה הכנו עבורכם את המדריך השלם על איך לכתוב תוכן איכותי באופן שגם גוגל יודע לזהות ככזה.
הערה קטנה עם תחילת המאמר: קיים הבדל טכני בין משפט לפסקה. משפט הוא כזה המתחיל עם פסיק, ומסתיים בנקודה. לעומת זאת פסקה, היא אזור תוכן בו יש מספר משפטים, אך אינו כולל את כל תוכן המאמר למשל, אזור תוכן זה של הציטוט נקרא פסקה.
כותרת ראשית ופסקה כותרת משנה ופסקה וכן הלאה
ראשית כפי שניתן לראות מהאופן בו מאמר זה נכתב, יש להתחיל עם כותרת ראשית שהיא מגדירה את תוכן המאמר. במקרה שלנו הכותרת היא כתיבת תוכן SEO. מיד לאחר כותרת זו, מגיעה פסקה המתמצת את תוכן המאמר ובעצם מהווה סוג של אמלק או תקציר למאמר. תחתיהם מגיעה כותרת משנה. כאן המקום לציין כי חזרה על מילת המפתח נחוצה גם באחת או יותר מכותרות המשנה (בהמשך טבלה המציינת את כמויות החזרה על מילות המפתח המומלצות). תחת כותרת המשנה מגיעה פסקה אשר בה תוכן המאמר ממש כפי שאתם קוראים את שורות אלו.. (יאא)! תחת כותרות אלו יגיעו כותרת משנה נוספות או תתי כותרות.
בעולם המושגים של כתיבת תוכן SEO, כותרות אלו נקראות כותרות H.
- כותרת ראשית – H1
- כותרת משנה – H2
- תת כותרת משנה – H3
- תת כותרת של H3 – כותרת H4 וכן הלאה.
במאמר סטנדרטי לרוב משתמשים בכותרת H1, פסקה, H2, פסקה/שתי פסקאות, H3, פסקה/שתי פסקאות וסיום המאמר.
על חשיבות סדר הכותרות של כתיבת תוכן SEO
לכותרות אלו מספר מטרות: ראשית, סדר לגולש. כאשר לקוח נכנס ומבין את נושא המאמר, קל יותר להעביר את המסר השיווקי/ערכי. שנית, הדבר יוצר סדר לגוגל להבין מהם נושאי המאמר (בהתאם למילות המתפתח), ובכך תקבלו עוד נקודות זכות בגוגל.
שינוי נוסף בין סוגי הכותרות הוא בגדולן. כך למשל כותרת H1 תופיע כגדולה מבין יתר הכותרות (36 פיקסל). אחריה מופיעה כותרת H2 כשנייה בגדולה (32 פיקסל), H3 כשלישית בגודלה (28 פיקסל) וכן הלאה. אם אתם משתמשים בוורדפרס לצורך קידום אתרים, דעו רוב התבניות מגדירות את גדלים אלו כברירת מחדל וחוסכות לכם התעסקות בשינוי גדלים אלו.
חזרה על מילות המפתח במאמר
כאמור, כתיבת תוכן SEO שונה מסגנונות כתיבה אחרות בשל היותו מתאים גם לגוגל. ככל וחולפות השנים, מגלים כי אלגוריתם החיפוש של גוגל מתפתח מעת לעת עד כדי שאיפה לבינה אנושית. א"כ הכלל הראשון לחזור על מילת המפתח בצורה טבעית, או לכל הפחות שתיראה כזאת. למשל בכל מאמר של 450 מילים רצוי להכניס את מילת המפתח 4-5 פעמים כאשר אחד מהם יופיע באחת מכותרות המשנה. בעולם המושגים של גוגל ישנו מושג הנקרא "אובר אופטימיזציה" שהוא למעשה כתיבת "גוגלית" בלבד. עם השנים גוגל נעשו פחות סלחנים לאתרים המנסים להתקדם בצורה אגרסיבית הכוללת חזרה מרבית על מילת המפתח, ולכן עליכם לתת דגש מיוחד בנושא זה.
לשם המחשה ניקח את מאמר זה כדוגמא: מילת המפתח של המאמר היא "כתיבת תוכן SEO", ובשל כך תמצאו מספר פעמים את הביטוי הנ"ל (בצורה די מפוזרת יחסית) הכוללת גם חזרה בין כותרות המשנה במאמר.
טבלת המלצות לפי פרמטרים ומספר מילים במאמר
כותרת/מספר מילים | 450 מילים | 550 מילים | 650 מילים | 850 מילים | מעל 1,200 מילים |
מספר כותרות | 3 | 4 | 5-6 | 8-10 | כותרת לכל 100 מילים |
חזרה על מילת המפתח | 4-5 | 5-7 | 6-8 | 8-12 | מילת מפתח לכל 80-100 מילים. |
מילת מפתח בכותרות | 2 | 3 | 3-4 | 5 | עד 40% מהכותרות |
קישורים פנימיים | 4-5 | 5-6 | 6-7 | 8-9 | קישור אחת ל-100 מילים. |
קישורים חיצוניים | 1-2 | 2 | 2 | 3 | אחת ל-350 מילים |
מספר תמונות וסרטונים | 3 | 4 | 5-6 | 7 | תמונה כל שתי כותרות |
מילות מפתח בתמונות | 1 | 2 | 2-3 | 3 | אחת לשלוש תמונות |
כתיבת תוכן SEO כולל גם קישורים פנימיים וחיצונים
רשת האינטרנט, נקראת כך בשל היותה מקשרת בין אנשים, עסקים וכו'. בשל כך, כאשר בתוך מאמר תקשרו אל מאמרים אחרים רלוונטיים, תיהנו ממספר נקודות זכות בעת קידום האתר הכוללים: שיפור זמני שהייה באתר (נכון לקישורים פנימיים), יצירת ערך מוסף והעשרת הידע בנושאים קשורים ואף חיזוק עמודים אחרים באתר שלכם ע"י מיקוד מילת המפתח. אך שימו לב כי על הקישור להיות באותו נושא עליו מדבר המאמר בכלל והפסקה בפרט וכמו כן, חשוב להבין כי גוגל מתייחסת במלוא הרצינות לקישורים שלכם ולכן עליהם להיות תקינים ובעלי מידע עשיר הנותן מענה על נושא הקישור. למשל קישור אל "כתיבת מאמרים לאתרים" נחשב לרלוונטי כאשר כותבים על כתיבת תוכן SEO הן בשל היותו באותה נישה, והן כי מרבית האנשים המחפשים לכתוב תוכן SEO, לרוב מעוניינים להבין את הנקודות החשובות של מאמרים לאתרים.
בכל הנוגע לכמות הקישורים הנכנסים ומבלי לגרוע מהטבלה, יש להבין כי כל עוד אינכם ויקיפדיה, אין צורך שתדחפו קישור על כל מילה המזכירה מאמר אחר באתר (שלא נדבר על קישור כפול לאותו עמוד..). יחד עם זאת, גם אם "חרגתם" מההמלצות הנ"ל, אין זה אומר כי אתם אנשים רעים, אלא ככל הנראה קישורים אלו אכן רלוונטיים לשם העשרת ידע על נושא המאמר. רק שימו לב כי מדובר במקרים בודדים ולא דפוס פעולה החוזר על עצמו בכל העמודים באתר שלכם.
קישורים חיצונים מתוכן האתר
נושא מרכזי נוסף של כתיבת תוכן SEO, הוא קישורים חיצוניים. למעשה נושא זה מורכב יותר מקישורים פנימיים ומיד נסביר מדוע, אך קודם ננפץ מיתוס עתיק יומין של מקדמי אתרים. ישנה קלישאה האומרת ש"אם תקשרו אל אתרים חזקים, תיחשבו כאמינים". כלומר, זה נכון ולא נכון כאחד. זה נכון כי על קישור חיצוני אמיתי להפנות אל אתרים אחרים בעלי סמכות או כאלה אשר אינם נופלים מחוזק האתר, אך אינו נכון להוציא קישורים מהאתר כאשר אין סיבה אלא "רק להיראות אמינים ויפים".
בהמשך לנ"ל, יש להבין כי קישורים חיצונים מורכבים בשל היותם משפיעים ישירות על דירוג האתר בגוגל. ולכן קישור אל אתרי ספאם וזבל עלולים לסמן את האתר כבעייתי עד כדי ענישה מגוגל. בנושא זה ההמלצה היא לקשר רק כשצריך ורק לאחר בדיקה דקדקנית של סוג האתר אליו תקשרו.
מיקום קישורים במאמר והדגשות
נקודה נוספת החשובה לא פחות, היא היכן למקם את הקישורים (פנימיים וחיצונים כאחד). כדי להמחיש את הנקודה, נצא מנקודת הנחה שחשיבות המאמר יורדת ככל וגוללים את העמוד, כך יוצא שתחילת המאמר הוא החלק החזק בעיניי גוגל ולכן, שימוש בקישורים פנימיים וחיצונים בחלק זה, מצריך סיבה מספיק מוצדקת כדי שזה יקרה.
גם להדגשות יש חלק חשוב בקידום אתר. הדגשה – כשמה כן היא – להדגיש שורה או משפט מסוימים הראויים לקבל התייחסות גדולה יותר משאר התכנים. כאשר מדברים על כתיבת תוכן SEO, חשוב להדגיש חלק מהמשפטים המכילים את מילת המפתח וזאת כדי להראות כי משפט זה "חשוב" ביחס לשאר התוכן.
מקוריות היא שם המשחק
הנושא הבא הוא החשוב מבין כולם! מקוריות. היו מקוריים! מלבד הנושא של הפרת זכויות יוצרים וקניין רוחני (כן, גם העתקת טקסט נחשב למפר זכויות יוצרים), עליכם לדעת כי גוגל עלולה להעניש את האתר שלכם בהקדם ככל ותשתמשו בתוכן מועתק. תוכן הוא לא רק טקסט, אלא יכול להיות תמונה ששלפתם "מהאינטרנט" או סרטון שעלה היכן שהוא ברשת וכדומה. ככל ותיהיו מקוריים, גוגל תתייחס אליכם כאמינים וסמכותיים, וכך גם דירוג האתר יעלה.
מתי כן להשתמש בתוכן קיים? או בתמונות ממאגרי תמונות (חינמיים ובתשלום) אך רצוי לתאר בדיוק את תוכן התמונה, או כאשר מצטטים מקור ומציינים את שם המקור או מקשרים אליו.
כאשר מדובר על תוכן משוכפל בתוך האתר, גוגל הרבה יותר סלחניים. בחלק מהמקרים כמעט ואין מנוס מתוכן משוכפל (למשל הדר ופוטר האתר, סיידבר וכדומה מוגדרים כמשוכפלים). הכלל אומר שאם 70% מהתוכן מקורי, האתר במצב טוב..
כתיבת תוכן SEO של חברת BIZZT (ביזנס טופ)
חברת BIZZT הינה חברה המספקת מגוון שירותי קידום הכוללת גם כתיבת תוכן SEO, ע"י מיטב הכותבים בישראל ובדגש על מאמרים איכותיים גם בעיני הגולש באתר וגם בעיני גוגל. לנו ניסיון רב שנים, ונוכל לסייע לך באיפיון התכנים לאתר ואיתור מילות מפתח הרלוונטיות לתחום העסק, ובכלל בכל הנוגע לקידום אתר העסק בגוגל.