כל עסק, מושקע ככל שיהיה אינו שווה הרבה אם אין אף לקוח לעסק. את זה יודע כל בעל עסק בכל תחום. למעשה מה שמגדיר עסק כעסק, הוא לא התפאורה, לא המוצר ולא הפטנט או העובדים בעסק, אלא הלקוחות אשר רוכשים מוצרים או משתמשים בשירותי העסק. תובנה זו צריכה להיחרט בראש מעיינכם ע"מ להבין כיצד עסק פועל! כדי ששלב זה יקרה, אין מנוס אלא מלפרסם את העסק לאנשים, ובדגש על כאלו המוגדרים כלקוחות פוטנציאלים. פרסום עסקים יכול להתבטא במגוון פעולות שיווק שונות, כאשר את חלקם אתם בוודאי מכירים: פרסום מפה לאוזן (המלצות), פרסום בעיתונות, לוחות מודעות ושלטי חוצות, פרסום ברשת האינטרנט ועוד.
במאמר זה נעסוק בעיקר בסוג הפרסום האחרון, שהוא פרסום ברשת האינטרנט ונדבר גם על יתר סוגי פרסום לעסקים בהמשך המאמר. נתחיל מההתחלה: האינטרנט פרץ לחיינו אמנם רק בעשורים האחרונים, אך עובדה זו לא מנעה ממנו להפוך לכלי עוצמתי במובן המלא של המילה וכזה אשר השפיע על כמעט כל אדם בגלובוס. גם תחום העסקים שינה את צורתו בעקבות כך, ואודות לאינטרנט ניתן להציג ולמכור את שירותיכם או מוצריכם לכל אדם ע"פ הכדור.
האבולוציה של פרסום עסקים באינטרנט
עם פרוץ האינטרנט, חלה תפנית באופן בה עסקים שיווקו עצמם. בתחילה פרסום עסקים באינטרנט היה נחלתם של גופי ענק וחברות גדולות בעלות תקציבי עתק. במהלך השנים ועם הנגשת האינטרנט לכל אדם, גם עסקים בינוניים וקטנים יכלו ליהנות מפרסום אפקטיבי ובעלות זולה – בוודאי בהשוואה לאמצעי פרסום אחרים. כיום, ניתן למצוא מגוון עצום של פלטפורמות פרסום, כאשר הבולטות שבהם הם ללא ספק פייסבוק וגוגל.
למרות שמדובר שתי חברות המציעות מוצרים שונים, עדיין מדובר בחברות המתחרות ביניהם על נתחי שוק רחבים המהווים לפי הערכות כ-47% מסך תקציבי הפרסום בעולם (37% לגוגל ו-22% לפייסבוק). יתרה מכך, הערכות הם שהמספרים הללו רק יעלו וזאת בהמשך למגמת העלייה הנמשכת מזה למעלה מעשור. למעשה, המרוויחים המרכזיים מתחרות זו, הם המפרסמים – בעלי העסקים – הנהנים מחשיפה רחבה בעלות מינימלית עד כדי אפסית במקרים רבים.
פרסום עסקים בגוגל או בפייסבוק ומה ההבדלים?
כאמור, מדובר במוצרים השונים בתכליתם ולכן, כדי למצות ככל הניתן את תקציב השיווק שלכם, עליכם להכיר את היתרונות והחסרונות של כל אחת מפלטפורמות פרסום עסקים אלו:
גוגל – הכלי החזק של החברה הוא מנוע החיפוש, וכך גם החלק הארי מהרווחים של החברה. פרסום זה מבוסס על רכישת שטח פרסום הנקראים "מודעות". לשם המחשה, תוכלו לחפש שאילתה כלשהיא בגוגל, והתוצאות הראשונות (לרוב מדובר ב-4 כאלו) הם עסקים המשלמים לגוגל כדי להופיע שם. פרסום עסקים זה נקרא "קידום ממומן בגוגל", שהוא למעשה תשלום לפי חשיפה. לדוגמא: אם אתם בעלי עסק בתחום הפקת אירועים, תוכלו להופיע ראשונים כאשר גולשים מחפשים שאילותות רלוונטיות אליכם כמו "חברת הפקת אירועים" או "מפיק אירועים מומלץ". ברוב המקרים התשלום הוא לפי הקלקות על המודעה כך למשל תוכלו להקציב 100 שח ליום עבור פרסום בגוגל, כאשר כל הקלקה על המודעה שלכם תעלה כ-5 שקלים. בסופו של יום 20 לקוחות פוטנציאלים יבקרו באתר שלכם מה שיביא לכם מספר לקוחות חדשים לעסק.
פייסבוק – אופן פרסום עסקים בפייסבוק שונה בתכליתו מזה של גוגל, הרי לפייסבוק אין מנוע חיפוש שבו תוכלו להציג את המודעה העסקית שלכם.. א"כ המודל העסקי של פייסבוק שונה, והוא תשלום לפי חשיפה (ישנם עוד סוגים אך כעת נתמקד באחד). כידוע לכל, פייסבוק (וגם גוגל) אוספים עליכם מידע שלפיו יוכלו להתאים את המודעות בעלות הסיכוי הגבוה שיעניינו אתכם. למשל, אם פייסבוק אספה עליכם מידע שאתם מתעניינים באימוץ בעלי חיים, סיכוי גבוה שיופיעו בפיד שלכם מודעות המציעות מוצרים ושירותים שיעניינו אתכם כמו מזון לבעלי חיים, שירותי ויטרינריה וכו'. אך זו רק דוגמא בודדה. למעשה פייסבוק מאפשרת למפרסמים להתאים את המודעה שלהם לפי כל פרמטר אפשרי החל מפרסום לגילאים שונים, מגדר ואזורי מגורים, ועד לרמת השכלה ואף סוג המכשיר שלכם.. קראו עוד על פרסום בפייסבוק.
פרסום עסקים כולל גם ניצול המידע של המשתמשים..
זה אולי נשמע כמו פגיעה בפרטיות המשתמשים ואולי זה באמת כך, אך כבעלי עסק המחפשים איך לפרסם את העסק, זו אופציה לא רעה בכלל.. חשבו על כך לרגע – נניח ולכם עסק שבו אתם מוכרים בגדי תינוקות. באמצעות פרסום לעסקים בפייסבוק תוכלו להגיע אל קהל הלקוחות שלכם כמו קהל נשוי יותר משנה, בטווח גילאים של 25-35 (הורים צעירים), באזור תל אביב וכאלה המבקרים באתרי מסחר אלקטרוני וקניות באינטרנט..
יתרה מכך, פייסבוק מאפשרים לכם גם להגדיר לאילו אנשים לא תרצו להציג את המודעה שלכם.. למשל, אם מדובר בחנות פיזית ללא מסחר אלקטרוני מאזור תל אביב, לא תרצו לבזבז את התקציב על קהל מאזור הדרום שהוא למעשה לא רלוונטי עבור אזור הפעילות העסקית שלכם.
מפרסמים בעלי ניסיון יותר משתמשים בסוגי פרסום מתקדמים כמו קמפיין המרות, לידים, מעורבות, תנועה לאתר ועוד. וכמו כן, לרוב מפרסמים אלו מכירים את הטכניקות השונות כיצד לנסח את המודעה, איך למדוד יחסי המרה ואיך לגשת אל הקהל הממוקד ביותר והמתאים בדיוק עבור העסק שלכם. עוד על קידום ממומן בפייסבוק.
פייסבוק זה לא רק פייסבוק
כשמדברים על פרסום עסקים בפייסבוק, הכוונה לכל הרשתות החברתיות. זה נכון כי פייסבוק ואינסטגרם (השייכת אף היא לפייסבוק) מכילים את רובם המוחלט של המשתמשים ברשתות החברתיות, אך לגמרי אינם לבד. למעשה קיימות רשתות חברתיות נוספות, אם כי רובן פונות אל משתמשים שונים כמו למשל רשת החברתית לינקדאין שבה רוב המשתמשים הם מנהלי עסקים, מתכנתים וכדומה.
פרסום עסקים ביוטיוב ובוויז
שניהם אחד הוא ואם שאלתם את עצמכם למה? התשובה כי שניהם שייכים לגוגל.. לכל אחד מהם יתרונות בדיוק כמו חסרונות, או ליתר דיוק כל אחד מאלו מתאים עבור מטרת פרסום שונה. למשל פרסום עסקים בוויז, מתאים לעסקים מקומיים המחפשים להגדיל את החשיפה שלהם (מיתוג) או לגרום ללקוחות לגשת אל העסק הפיזי שלהם. לעומת זאת יוטיוב אינה מתאימה לעסקים המחפשים להשיג לקוחות כאן ועכשיו (למעט מקרים חריגים), אלא רשת זו מתאימה בעיקר למפרסמים המחפשים חשיפה רחבה ומיתוג מוצר כזה או אחר.
פרסום במודעות אתרים שווה או לא?
אין גולש שלא מכיר את המודעות הללו. הן מופיעות בכל אתר תוכן, קופצות בכל פעם שעברתם בין דפים באתרי חדשות וקיימות ברובם המוחלט של האתרים המוכרים לכולם. בניגוד לסוגי פרסום לעסקים למעלה, כאן הפרסום חייב להיעשות רק לאחר הכרת קהל הלקוחות המדויק שלכם. סוג פרסום זה מתאים למפרסמים מתקדמים, היודעים "לצבוע" את הקהל ולבצע רימרקטינג (שיווק חוזר) לקהל שביקר באתר העסק שלהם. את פרסום עסקים זה ניתן לעשות ע"י פלטפורמות פרסום שונות החל מגוגל אדסנס ועד לטאבולה ודומיהם.
כאן המקום לציין כי חלק מהאתרים אינם מאפשרים פרסום לכל דורש, וכמו כן אינם מאפשרים פילוח לפי סוג קהל.
פרסום לעסקים בלוחות מודעות ועיתונים
כפי שהיה ניתן להבין בין המילים עד כה, קיימים מטרות פרסום לעסקים שונות. גם בלוחות מודעות ועיתונים לרוב הדבר כך, מה שאומר כי לא תמיד העלות שווה את התועלת. ניקח כדוגמא מקומון המודפס מידי שבוע בתיבות הדואר של תושבי גבעתיים. בהנחה כי המקומון מגיע אל כל בתי אב בגבעתיים (המונים כ-25,000), כמה מתוכם פותחים את המקומון? מתוך אלו שפתחו כמה המודעה שלכם תפסה את עינם? מתוך אלו שהמודעה עניינה אותם כמה יפנו אליכם? מתוך אלו שפנו אליכם כמה מהם ירכשו או יסגרו עסקה? למעשה כל עוד ואתם לא מותג גדול המוכר לכולם וכל מטרתכם היא להמשיך ולהאדיר את המותג, כנראה שתוכלו להפיק תועלת רבה יותר מפרסום בפלטפורמות אחרות. כמובן שיש שוני עצום בין מקומון לעיתון ארצי, אך בו בעת גם עלות הפרסום היא בהתאם.
הדבר אמור גם על פרסום בשלטי חוצות ולוחות מודעות, שברוב המקרים מטרתם היא חשיפה רחבה ומיתוג, ע"פ סגירת עסקה כאן ועכשיו. מטרה נוספת שבה כן רצוי להשתמש בפרסום זה של מודעות, עיתונים ושלטי חוצות, הוא כאשר העסק יוצא בקמפיין אגרסיבי בעקבות מבצע מיוחד, השקת מוצר או יצירת "באז" גדול שכולם ידברו עליו.
רגע לפני שתספידו את פרסום עסקים בעיתונים ולוחות מודעות, דעו כי ישנו קהל אשר לו זה אמצעי הפרסום הכמעט יחידי. כמובן שמדובר על פרסום למגזר החרדי. כחרדי המתגורר בבני ברק, אוכל לומר כי אם קהל הלקוחות שלכם נמנה עם תושבי בני ברק החרדים, אזי מדובר בכלי פרסום אפקטיבי ויעיל ללא תחליף אמיתי נכון לעכשיו, וככל הנראה גם לא בעתיד הרחוק..!
שירותי פרסום עסקים יעילים וממוקדים בתקציב מותאם אישית
אם ננסה לתמצת את המאמר, נסכם זאת כך: ע"מ לייעל ככל האפשר את התקציב ולהימנע מהוצאות מיותרות, יש למקד את הפרסום עבור הקהל הרלוונטי ביותר. כדי שזה יקרה, רצוי להיעזר בשירותי של חברת פרסום עסקים מומלצת ומקצועית כמו חברתנו BIZZT. לנו ניסיון, ידע וכלים מיוחדים לקחת את העסק שלך קדימה, ולהתאים עבורך את קמפיין הפרסום הטוב ביותר בדגש על חיסכון בעלויות ובתקציב המותאם אישית אליכם.
אנו מאמינים כי כדי ליצור קמפיין טוב, יש צורך באיפיון והכרת העסק, ניתוח הפעילות העסקית פיזית ווירטואלית, וכמו כן שימוש ביתרונות היחסיים שלכם ע"פ המתחרים ע"מ לקבל את התוצאות הגבוהות ביותר. על כל אלו ועוד נציג בפגישתנו הראשונה אשר תכלול מידע מלא והצעת מחיר מותאמת אישית. כמו כן אנו דוגלים בשקיפות מלאה מול לקוחותינו, וכמו יתר לקוחות החברה גם אתם תיהנו מדוחות ונתונים על קמפיין הפרסום מידי שבוע, כך שתוכלו לראות את ההצלחה בתוך זמן קצר.